Thursday, September 18, 2008

A walk down memory lane - Part 1

Going Home

Last month, my family including myself, Din, Along , Hazril, Mak dan Abah bercuti di Laketown Bukit Merah Resort. Sebenarnya plan bercuti ni dah lama, tapi asyik tak jadi. So, bila Along dapat pergi mekah, we all decide to bercuti area Alor Pongsu. Sambil bercuti, sambil jumpa saudara mara dekat sana untuk jemput kenduri. Especially makcik and pakcik yang jadi pengganti arwah atok dan wan di rumah kampung. Yang membesarkan along lepas tok dan wan meninggal.Tak lupa maklang and paklang yang menjadi pengubat rindu untuk arwah atok dan wan. Dan yang paling penting, I , Din, Mak and Abah tak berkesempatan lagi tengok rumah kampung dekat Alor Pongsu dirobohkan untuk dijadikan taman perumahan. So, ni masa terbaik untuk bercuti kat area sana....

Memang mencatatkan seribu kenangan pahit dan manis bila menuju ke rumah sementara pakcik and makcik. Teringat macam2 kenangan, masa kecik, balik ikut jalan lama, beli buah limau bali, makan mee udang sedap kat ipoh, lepas tu pujuk abah beli kaset 4u2c ngan Exist , letak tuala kat tingkap kereta lancer abah sebab panas.Sepanjang perjalanan, the streets, the buildings and landmarks.... betul2 rasa touching.As I walked by each building or landmark of memories , I thought about the people in my life that each place reminded me of.

Tapi, kenangan kat kampung lebih melekat dalam hati emak dan along. Walaupun diorang tak tunjuk kesedihan rumah kampung kena roboh, dalam hati I tahu betapa banyak kenangan yang tersimpul rapi. Tapi, macam kata dan nasihat mak kat Along, yang paling penting, orang dan segala kenangan yang ada dalam rumah tu kita bawak. Walaupun rumah wan dan tok takde, tapi pengisian dan kasih sayang tetap kekal sampia bila2. Pengorbanan pakcik dan makcik tak dapat kita balas, dan sekarang masa yang terbaik untuk diorang bina kehidupan dan keluarga diorang. Kita tetap boleh berkumpul macam biasa kat rumah baru pakcik dan makcik nanti.



The narrow lane that led to our kampung... where mak was born and raised here. Along pun dibesarkan kat sini. Teringat je, Along jatuh parit, hehehe, balik sekolah naik basikal. Jalan kaki pergi kedai soto, pergi ngaji rumah ngah.

Betul2 teringat arwah my grandfather, with his inspiring vision and my grandmother, who gets my vote as the sweetest and toughest person ...and of those who remain, inheritors of strong family ties that have weathered the passage of time . InsyaAllah...


Kampung sebelum dirobohkan. Akan jadi kenangan pada mak dan abah. Terutamnya mak...tempat dilahirkan, tempat memulakan hidup baru bersama abah dan tempat bermain I dengan Along. Wedding of the year tau masa ni...

Pasangan pengantin . Pengapit abah tu paktih rembau....

Our future rooted in our past.I can remember playing cards-donkey, snap, happy family with my Along, bila balik kampung cuti sekolah since Along arwah atok dan wan yang jaga. Naik atas, pakai bunga pengantin mak yang ada dalam almari, ambik mentol lampu lama, nyanyi dua orang. Hehee...dulu Along suka betul Fauziah Latif and Tommy Page.Selalu je along cubit sebab suka betul main taik ayam. Bila arwah tok dan wan dah takde, pakcik and makcik yang menjadi ganti tempat kami mengharapkan untuk berkumpul kat kampung. Tanpa merungut and rasa penat diorang tak jemu2 melayan kami , masakkan makanan kegemaran kami semua. Rindu rasanya saat berkumpul beramai2....

Before...

Now...Gone but not forgotten....a place that you hated to leave at all.

Love you don't have to earn. Love you never have to fear losing. Love that isn't based on what you do or measured by what others are willing to do for you. We will get back when we give it dengan ikhlas.I believe that, our past reflecting siapa kita and all you can ever become.Everyone was not meant to travel the same road. Allah yang tentukan, tapi kita yang kena berusaha mengubahnya, how you respond and what you learn from it.

4 comments:

Anonymous said...

Masa kami gi tgk rumah tu yg da roboh, along menitiskan airmata. teringatkan kisah2 kanak-kanak n remaja dia di situ bersama tok n wan dan pakcik n makcik.sama jugak kenangan emak dibesarkan di situ bersama keluarga emak. Semua tu adalah kenangan bagi emak n along.
heheh...kita pulak jiwang

hazril

aku said...

so touching...

saya pun bakal alami benda ni jugak
rumah tempat kami mbesar
bakal diroboh kan next year
utk di naiktaraf projek my dad sendiri..
setelah tertunda alm0st 5 years...
huhhh...atleast impian saya tercapai...utk di ijabkabulkan di rumah tu
sekurang-kurangnye ada jugak memori

Anonymous said...

sedih la plak baca entry nie..
alor pongsu which is the best "kampung"..2010 raya umah baru makcik..
jgn lupa umah sebelah.. umah mak ngah..hehehehe

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.